آیا تب کریمه کنگو به تهران رسید؟/ یک فوتی و یک تکذیب

وی ادامه داد: پس از گذشت حدود 4 ساعت از شروع روند درمانی این بیمار، پزشکان بیمارستان وی را به اتاق ایزوله منتقل کرده و این بیمار را ممنوع‌الملاقات اعلام می‌کنند.

این فرد با بیان اینکه کبودی دست و پا و زخم در پشت بدن، جزو علائم بیماری وی بوده است، گفت: این علائم بالینی پزشکان را نسبت به ابتلا بیمار به تب کریمه کنگو مشکوک کرده بود و پزشک با توجه به این علائم، ابتلا این خانم به تب کریمه کنگو را به خانواده وی اعلام می‌کنند.

وی اضافه کرد: علی‌رغم ادامه داشته روند معالجات بیمار، این خانم 75 ساله روز گذشته در بیمارستان فوت کرد و امروز (یکشنبه) نیز جسد وی برای بررسی‌های بیشتر به پزشکی قانونی منتقل شد.

فوت این خانم 75 ساله نخستین گزارش فوت مشکوک به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو در شهر تهران است و لازم است و در صورت مسجل بودن ابتلا وی به این بیماری، مسئولان وزارت بهداشت در این خصوص پاسخگو باشند.

این در حالی است که چندی پیش نیز فیلمی از دفن یک متوفی مبتلا به تب کریمه کنگو در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که افرادی با لباس‌های مخصوص در حال دفن یک جسد با شرایط ویژه و به دور از حضور بازماندگان وی دیده می‌شدند.

همچنین تصاویری از یک بیمار مبتلا به این بیماری که منتسب به شهر ساری بود نیز در شبکه‌های اجتماعی موجی از نگرانی‌ها را در میان مردم به وجود آورد که با توجه به اهمیت موضوع ابتلا به این بیماری و نگرانی از همه‌گیر شدن آن لازم است وزارت بهداشت و مسئولان ذی‌ربط فارغ از تکاپو برای تکذیب این اخبار، اقدامات لازم برای پیشگیری و هشدارهای پیشگیرانه برای کنترل و دفع این بیماری را انجام دهند.


تکذیب خبر رسیدن تب کریمه کنگو به تهران

در همین حال سایت وبدا متعلق به وزارت بهداشت نوشت: رئیس مرکزکنترل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت رسیدن تب کریمه کنگو به تهران را تکذیب کرد.

دکتر محمدمهدی گویا خبر فوت زنی 57 ساله در یکی از بیمارستان‌های تهران به دلیل ابتلا به تب کریمه کنگو را تکذیب کرد و گفت: رسانه‌ها از انتشار اخبار غیر موثق در مورد این بیماری خودداری کنند.

تب کریمه کنگو که علائمی شبیه به آنفلوآنزا همراه با احتمال خونریزی از نقطه‌ای از بدن دارد،  بیماری قابل انتقال از حیوان به انسان است و جزو موارد بومی ایران محسوب می‌شود. از سال ۷۸ که اولین مورد قطعی آن تشخیص داده شد تا امروز ایران هر ساله با تعدادی از موارد ابتلا به این بیماری مواجه‌است. در تعریف تشخیص این بیماری موارد مظنون یا مشکوک به کسانی گفته می‌شود که با علامت بالینی مرتبط مانند تب، کوفتگی، سردرد یا سندروم آنفلوآنزا و شاید همراه با خونریزی از هر جای بدن به پزشک مراجعه کنند و در شرح حال وی نیز سابقه تماس با دام، فرآورده دامی، کنه یا اقامت در منطقه‌ای با احتمال وجود این مواجهات، مشاهده شود. این فرد باید در شرایط خاصی آزمایش CBC دهد.

توصیه اکید مسئولان وزارت بهداشت به مردم برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری، تهیه گوشت مورد نیاز از منابع مورد تایید و همراه با مهر سازمان دامپزشکی است. همچنین از ذبح دام به خصوص در معابر عمومی جدا خودداری کنند؛ چون در این صورت احتمال اینکه مردم در معرض ترشحات خونی دام قرار گیرند، افزایش می‌یابد.

انتشار این بیماری از راه خوردن گوشت بسیار بعید است، به خصوص اگر به خوبی پخته شده باشد. این بیماری بیشتر در اثر تماس با گوشت در زمان پاک و خرد کردن آن ممکن است منتقل شود، آن هم اگر نکات بهداشتی در مراحل آماده‌سازی گوشت تازه در کشتارگاه‌ها رعایت نشده باشد. دام‌ها بعد از کشتار مدتی در شرایط ویژه‌ای نگهداری می‌شوند که این کار باعث می‌شود اگر ویروسی در بدن دام وجود داشته باشد از بین برود.



برای دیدن نظرات بیشتر روی شماره صفحات در زیر کلیک کنید

نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: